FANDOM

"I want to play a game"

To słowa, które słyszał każdy amator kina grozy. Sentencja Jigsawa obrosła taką sławą, że nawet osoby nigdy nieoglądające "Piły" rozumieją o co chodzi. Tekst ten nie mówi człowiek, tylko lalka. Lalka symbolizująca jakieś ukryte zło, lalka, która zawsze tłumaczy ofiarom, co mają robić. Jakim ofiarom? Ofiarom wyzwolenia.

Akcja Piły rozgrywa się wokół dwójki mężczyzn, będących w bliżej nieokreślonym miejscu, przykutych do rur po dwóch stronach łazienki. Nie znają się, a gdy początkowy mrok ogarniający łazienkę przebija światło, to okazuje się, że z nimi jest jeszcze ktoś. Rozwalony trup leżący na środku pokoju. Po drugiej stronie barykady mamy policje i detektywa, który ma obsesje na punkcie Jigsawa — twórcy Gry. Gra ma tu swoją twardą definicje, ma zasady, których nie wolno złamać. Jednakże Gra nabiera swego metaforycznego znaczenia dopiero z drugą częścią, gdzie John Krammer tłumaczy między innymi swe intencje. Pokazanie ludziom, jaki to dar móc po prostu żyć.

"Pijesz szklankę wody, ale czy się nią delektujesz?"

Ta sentencja mniej więcej oddaje charakter prędzej wspomnianego Krammera. W intencji całej serii ma to ogromne znaczenia, bo widz nie postrzega Gry jako bezmyślnego mordu. Wszystko ma swoje psychologiczne podłoże, a historia dwóch mężczyzn staje się czymś piekielnie ciekawym. Film trzyma w napięciu aż do samego końca, który raczy nas niezwykłą puentą. Ujęcie się kończy, napisy lecą po ekranie, a ja patrzę na nie bezsensownie i myślę nad tym, co zobaczyłem. Film robi wrażenie.

Muzyka, wraz z nieśmiertelnym "Hello Zepp" także robi swoje i jeszcze mocniej wciska widza w fotel. Elementy idealnie ze sobą współgrają i dają nam mocny obraz. I o ile pierwszą część trzeba zobaczyć, ze względu na merytoryczną treść i ciekawe zagadnienia, to z kolejnymi częściami już nic nie potrafiło pobić "jedynki". Było brutalniej, obrzydliwiej i z pewnego punktu widzenia mocniej. Ale to pierwsza część odcisnęła najmocniejsze piętno na psychice tylu ludzi.

Most people are so ungrateful to be alive. But not you. Not anymore.

Dra

Więcej z Fandomu

Losowa wiki