FANDOM

Fobia, która odznacza się lękiem przed kontaktami między ludzkimi, nazywana jest potocznie socjofobią lub fobią społeczną. W przypadku tego zaburzenia lękowego, chory obawia się nawiązywania jakichkolwiek relacji z ludźmi. Osoby z socjofobią czują na sobie ciężar wzroku innych ludzi mijanych na ulicy i boją się podejmowania rozmów z obcymi, dotyczy to także członków rodziny, choć o mniejszej sile. Zwykłe wyjście z domu do lekarza, urzędu, gdziekolwiek, lub wymiana zdania, jest dla nich nie lada przedsięwzięciem.

Kontakt z czynnikiem stresotwórczym oznacza w przypadku ludzi z fobią społeczną wystąpienie wielu czynników powodujących dyskomfort, w tym przyspieszone bicie serca, zwiększoną potliwość i problemy z mową. 

Jak dużym problemem jest socjofobia pokazują liczby przedstawione przez National Institute of Mental Health. Według raportu tej organizacji cierpi na nią 15 milionów Amerykanów. 

Fobia społeczna bywa mylona z antropofobią, która oznacza lęk przed ludźmi w ogóle. Mylona jest również z nadmierną nieśmiałością.